The Duration of Playing Gadgets in Preschool Children Is Related to The Level of Anxiety of Parents

Mareta Ayu Puspa Sari, Nur Eni Lestari, Hari Ghanesia Istiani

Abstract


The use of gadgets in preschool children is increasing. This can affect the level of anxiety of parents. This study aim was to determine the duration of playing gadgets for preschool children with the level of parental anxiety. This study used a cross-sectional approach. The independent variable of this study was the duration of playing gadgets, while the dependent variable was the level of parental anxiety. The population of this study was parents who have preschool-age children, with 55 respondents. The sampling technique used total sampling. The research instrument for the duration of the gadget used a checklist. In contrast, the parental anxiety level instrument used a modified GAD-7 (General Anxiety Disorder-7) tested for validity and reliability. Analysis of the research data using Spearman Rho test. The results obtained were p = 0.000 < (0.05), which means that there was a relationship between the duration of playing gadgets for preschool children with the level of parental anxiety with a significant relationship of 0.547 or quite large or strong enough. Things that can be suggested for parents are more supervision of children in using gadgets properly and determining the specified duration.


Keywords


preschool children, gadget-use duration, anxiety level

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, S. (2019). Pengaruh pengetahuan tentang dampak gadget pada kesehatan terhadap perilaku penggunaan gadget pada siswa SDN Kebun Bunga 6 Banjarmasin. Faletehan Health Journal, 6(2), 64–68. https://doi.org/10.33746/fhj.v6i2.68

Ayunda Ragil, D.R., & Sodikin. (2020). Hubungan peran pengawasan orang tua dan kecanduan gadget dengan kemampuan interaksi sosial pada anak usia sekolah di SD Negeri 1. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 1(1), 64–74. http://103.114.35.30/index.php/JKM/article/view/5532

Chikmah, A., & Fitrianingsih, D. (2018). Pengaruh durasi penggunaan gadget terhadap masalah mental emosional anak prasekolah. Jurnal SIKLUS, 07(02), 295–299.

Dewi, N.L.M.A., Astutik, W., & Widayati, K. (2021). Pengaruh keterlibatan orangtua membuat mainan kardus terhadap durasi penggunaan gadget anak prasekolah. Media Karya Kesehatan, 4(1), 99–108.

Finatika, R., & Mustikawati, N. (2019). Hubungan antara tingkat kecemasan orang tua terhadap intensitas penggunaan gadget pada anak usia sekolah SD Muhammadiyah Ambokembang. 5–24.

Halawa, A. (2021). Kecanduan game online pada remaja dengan tingkat kecemasan orang tua. https://doi.org/https://doi.org/10.47560/kep.v10i2.293

Herliana, I., & Lestari, N.E. (2021). Hubungan kecemasan orang tua dengan pengasuhan anak prasekolah di masa pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keperawatan Komunitas, 5(2), 28–39.

Hermawan, A. (2021). Hubungan penggunaan gadget dengan kemampuan interaksi sosial pada siswa di SDN 1 Way Mengaku liwa Kabupaten Lampung Barat. 1, 53–62.

Lestari, N. E. . and Anindya, I. . (2021) “Does online counseling reduce anxiety in parents of children with autism spectrum disorders during coronavirus disease 2019 pandemic?”, Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences, 9(G), pp. 66–70. doi: 10.3889/oamjms.2021.6492.

Laurintia, Y., Mahardika, A., Ayu, A.A., & Wedayani, N. (2019). Hubungan antara Penggunaan smartphone dengan kualitas tidur pada siswa SMAN 1 Mataram di Kota Mataram dan SMAN 1 Gunungsari di Kabupaten Lombok Barat. Jurnal Kedokteran, 8(3), 33–39.

Lubis, P. Y., Widianti, E., & Amrullah, A. A. (2014). Tingkat kecemasan orang tua dengan anak yang akan dioperasi. 2, 154–160.

Miharja, E., & Fitrianti, D. (2019). Gambaran Tingkat kecemasan orang tua terhadap dampak negatif gadget pada anak usia 6-12 Tahun di Kelurahan Harapan Baru Samarinda. Jurnal Kesehatan, 2(2), 103–111.

Munisa. (2020). Pengaruh penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak usia dini di TK Panca Budi Medan. 13(1), 102–114.

Mutiara, V.S., Silviani, Y.E., Rahmawati, I., & Ferianty, N. O. (2020). Hubungan durasi penggunaan gadget dengan mental emosional anak usia prasekolah. 1(1), 77–83.

Nurhidayah, I., & Dkk. (2019). Peran orangtua dalam pencegahan terhadap kejadian adiksi gadget pada anak: Literatur review. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Nurwijayati, A. M. dkk. (n.d.). Intervensi keperawatan anak pada anak usia pra sekolah di kecamatan weleri dalam upaya pencapaian tumbuh kembang. 8, 479–486.

Pramudia, R., & Wardani, S. Y. (2021). Tingkat kecemasan ibu yang memiliki balita dalam menghadapi era new normal. 5, 42–47. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31100/jurkam.v5i1.975

Pusparisa, Y. (2021). 10 negara dengan pengguna smartphone terbanyak (2020). Databoks.Katadata.Co.Id/. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/07/01/daftar-negara-pengguna-smartphone-terbanyak-indonesia-urutan-berapa

Putri, E.O., Utami, A., & Lestari, R. F. (2020). Hubungan lama penggunaan gadget dengan perilaku sosial anak prasekolah. Jurnal Cakrawala Promkes, 2(2), 80. https://doi.org/10.12928/promkes.v2i2.1832

Sari, M., & Miranda, M. P. (2019). Dampak gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini ( studi kasus gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini desa Panggoi Muara Dua Kota Lhokseumawe ) Jurnal Saree Vol 1 No 1 Tahun ( 2019). 1, 100–116.

Saroinsong, W. P., Sidiq, B. A., Maulida, M. H., Rahmayanti, A., & Aini, F. D. N. (2021). Internet fancy of children has escalated parents ’ anxiety. 618, 1140–1144.

Setianingsih, S. (2018). Dampak Penggunaan gadget pada anak usia prasekolah dapat meningkatan resiko gangguan pemusatan perhatian dan hiperaktivitas. Gaster, 16(2), 191. https://doi.org/10.30787/gaster.v16i2.297

Suherman, R.N. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan tingkat kecanduan gadget pada anak prasekolah.

Suri, O.I., Anggraini, D., & Fitriani, W. (2021). Durasi penggunaan gadget terhadap interaksi sosial anak prasekolah. Jurnal Kesehatan, 12(1), 6–12. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35730/jk.v12i2.405

Tirajoh, C.V, Munayang, H., & Kairupan, B.H.R. (2021). Dampak pembelajaran jarak jauh terhadap kecemasan orang tua murid di masa pandemi Covid-19. Jurnal Biomedik : Jbm, 13(1), 49–57. https://doi.org/10.35790/jbm.13.1.2021.31715

Ximenes, A. (2019). Hubungan ansietas orang tua dengan penggunaan gadget pada siswa SMP N 3 Gamping Sleman Yogyakarta. 5.

Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi orangtua terhadap hadirnya era teknologi digital di kalangan anak usia dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.127




DOI: https://doi.org/10.32807/jkt.v4i2.226

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Mareta Ayu Puspa Sari, Nur Eni Lestari, Hari Ghanesia Istiani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.